Ellen Klatter, lector Didactiek van het Techniekonderwijs
Het Lectoraat Didactiek van het techniekonderwijs is sinds enkele jaren actief betrokken bij het technisch beroepsonderwijs. Zo ben ik als lector voorzitter geweest van de ontwikkelgroep van de Kennisbasis Docent technische beroepen, dat in opdracht van de Vereniging Hogescholen (voorheen de HBO Raad) in 2012 is gepubliceerd. Deze kennisbasis is wettelijk de richtlijn voor de technische lerarenopleidingen in Nederland. Het Bloemmodel dat voor deze kennisbasis is ontwikkeld, biedt een structuur waarlangs het onderzoek van het lectoraat is geformeerd. Enkele onderwerpen daarbij zijn: de professionele identiteit van de technisch docent, de conceptuele structuur van techniek, didactische werkvormen binnen techniekonderwijs, of taalgericht vakonderwijs en ICT in het technisch domein. Halverwege 2014 verschijnt de bundel met artikelen over deze onderzoeken vanuit het lectoraat Didactiek van het Techniekonderwijs.
Ook de publicatie die juist is verschenen naar aanleiding van de Inspiratiedag van 31 oktober 2013, verzorgd door de Lectoraten Educatie van Fontys (LEF) is vermeldenswaardig. Klik hier voor het filmpje van die dag. Volgend jaar vindt de derde Inspiratiedag plaats op 6 november 2014!
Naast onderzoek voor en vanuit de technische lerarenopleiding PTH, zetten we ook in op vragen vanuit het technische onderwijs- en beroepenveld. Mocht u vanuit uw vmbo of mbo, of vanuit het technisch bedrijfsleven een pedagogisch/didactisch onderwerp kennen dat u wilt (laten) onderzoeken, dan nodigen wij u graag uit om contact op te nemen. Ook studenten kunnen bij het lectoraat terecht voor het ontwikkelen van kennis en vaardigheden op het snijvlak van educatie en techniek.