Techniek is overal om ons heen, het is alleen niet altijd zichtbaar. Het project ‘Techniek Betovert’ van het Fontys Educatief Centrum en Toverland laat jongeren kennismaken met de technische kant van attracties uit dit Limburgse pretpark. Het doel is om jongeren enthousiast te maken voor techniek.
In voorgaande jaren hebben honderden leerlingen van verschillende basisscholen en vmbo-scholen deelgenomen aan het project Techniek Betovert. Het project bestaat uit drie dagen. Tijdens de eerste dag zoeken leerlingen op hun eigen school via internet informatie over achtbanen. Door zelf ook een modelachtbaan te ontwerpen en te bouwen, leren ze over de constructies van deze attracties. Op de tweede dag brengen de leerlingen een bezoek aan Toverland. Hier krijgen ze de opdracht om naar de techniek achter de attracties te kijken. Rem-, wiel-, lift- en lanceersystemen; de leerlingen ontdekken het allemaal.
Dagelijks leven
De afsluiting van het project vindt op school plaats. Tijdens de derde dag wordt de techniek achter de attracties in Toverland besproken. Er worden relaties gelegd naar toepassingen van dezelfde technieken in het dagelijkse leven van de leerlingen. Ook presenteren ze elkaar wat ze allemaal hebben geleerd gedurende dag één en twee van het project. Dit doen ze onder andere aan de hand van de foto’s die de leerling tijdens het bezoek aan het attractiepark hebben gemaakt.
Techniekpromotie
Het project is mede mogelijk gemaakt door Bureau TOP. Bureau TOP ondersteunt en faciliteert initiatieven in Nederland waar de promotie van techniek onder jongeren centraal staat.
Het project ‘Techniek Betovert’ op Leraar24.nl