Nieuwe opzet lerarenopleiding met het oog op gecombineerde banen
Onderwijs en bedrijfsleven hebben met de ondertekening van het convenant ‘Samen Opleiden’de intentie uitgesproken om gezamenlijk het dreigend tekort aan leraren voor het technisch beroepsonderwijs aan te pakken. Samenwerking richt zich met name op het bieden van een nieuw en aantrekkelijk beroepsperspectief voor de toekomstige leraar. Een afgestudeerde leraar werkt straks in twee omgevingen: met één been staat hij/zij in het onderwijs en met het andere been in het bedrijfsleven. Het nieuwe beroepsperspectief vertaalt zich in de vernieuwde voltijd opleiding ‘Leraar Technisch Beroepsonderwijs (LTB)’. Deze opleiding leidt voortaan op voor combinatiebanen, waarmee afgestudeerden na hun opleiding in zowel onderwijs als bedrijfsleven werkzaam kunnen zijn. Studenten worden aan het begin van hun opleiding uitgedaagd door een breed en aantrekkelijk beroepsperspectief.
Living labs
Met zogenaamde living labs zijn concrete activiteiten benoemd om het tekort aan leraren technisch beroepsonderwijs verder terug te dringen. Daarbij zijn living labs als denkkrachtbijeenkomsten georganiseerd om juist te appelleren aan de behoefte van kennisontwikkeling en professionalisering rondom de (vernieuwde) opleiding LTB. De denkkrachtbijeenkomsten zijn ingericht op drie sectoren: bouw, engineering en automotive. De doelstellingen zijn als volgt geformuleerd:
- promotie van een (nieuw) aantrekkelijk beroepsperspectief van LTB werkzaam in twee werelden: bedrijfsleven en onderwijs;
- realisatie van een vergroting van de instroom in de voltijd (technische) lerarenopleiding;
- integratie van werkplekleren in de (leraren)opleiding, als voorbereiding op het combinatieberoep en afstemming met het werkveld;
- werven van ambassadeurschap voor de technische lerarenopleiding.
Alle deelnemende organisaties onderstrepen het belang van een gezamenlijke aanpak ten aanzien van de tekorten aan opleiders in de techniek, en het belang om gezamenlijk een aantrekkelijk beroepsperspectief neer te zetten, zodat meer jongeren weer gaan kiezen voor het docentschap in de techniek. De living lab sessies hebben de samenwerking en de kennisuitwisseling rondom LTB, mede vanuit een multistakeholder en multidisciplinair perspectief, een behoorlijke impuls gegeven.
Meer informatie: K.vandorp@fontys.nl

Brochure Samen opleiden

Brochure Werkplekleren
Convenant Samen Opleiden
Kick off Living Labs
Living lab Automotive
Interview combinatiebaan
Volgt nog