Nieuwe opzet lerarenopleiding met het oog op gecombineerde banen Onderwijs en bedrijfsleven hebben met de ondertekening van het convenant ‘Samen Opleiden’de intentie uitgesproken om gezamenlijk het dreigend tekort aan leraren voor het technisch beroepsonderwijs aan te pakken. Samenwerking richt zich met name op het bieden van een nieuw en aantrekkelijk beroepsperspectief voor de toekomstige leraar. …
Augmented Reality (AR) is een technologische trend voor de toekomst, ook voor het onderwijs! Naar het Nederlands vertaald is AR: ‘’Toegevoegde Realiteit’’. Het woord toevoegen zegt voor een groot deel wat Augmented Reality eigenlijk is; er wordt een virtuele laag aan de echte wereld toegevoegd. Een vrije definitie zou kunnen zijn: ‘’Het real-time toevoegen van …
‘Active Audience’ is een project waarin innovatie van onderwijs en mobiele technologie hand in hand gaan. Het project heeft in zowel technische als onderwijskundige zin de mogelijkheden en de kansen van het ‘oortje’ onderzocht bij individuele leervormen. De zogenaamde synchrone coaching of ook wel in de praktijk – coachen met het oortje – genoemd, is …
Het project ‘Interactieve PDA/GPS-tochten met Mscape’ richt zich op het leren met PDA en GPS in combinatie met de gratis te downloaden software Mscape. Met deze software is het mogelijk om eenvoudig educatieve en interactieve tochten op basis van PDA en GPS te maken, zogenaamde mediascapes. Aan gebieden op een topografische kaart kunnen tekst- of …
Het Fontys Educatief Centrum is al jaren actief op het gebied van kennisoverdracht op afstand. In het bijzonder is dit videocommunicatie. Daarbij wordt gebruik gemaakt van verschillende soorten hard- en software; van het gebruik van een webcam in combinatie met gratis te gebruiken software tot aan geavanceerde stand-alone videocommunicatiesystemen. In het kader van de inzet …
Het Fontys Educatief Centrum heeft veel ervaring met het leren in virtuele werelden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de open source software ‘OpenSim’. Binnen de virtuele wereld worden er door studenten en docenten onderwijsgerelateerde activiteiten uitgevoerd die een aanvulling en/of een verrijking zijn op het traditionele onderwijs. Hierbij kan gedacht worden aan het samenwerken aan …
Het project CNC-programmeertechnieken richt zich op het vernieuwen en verbeteren van bestaande vormen van praktijkleren. Het gaat daarbij onder meer om de vorm en inhoud van het praktijkleren en ook om het aanbrengen van verbeteringen in het proces en de samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen. Het doel van dit project is om uiteindelijk de actuele …
Techniek is overal om ons heen, het is alleen niet altijd zichtbaar. Het project ‘Techniek Betovert’ van het Fontys Educatief Centrum en Toverland laat jongeren kennismaken met de technische kant van attracties uit dit Limburgse pretpark. Het doel is om jongeren enthousiast te maken voor techniek. In voorgaande jaren hebben honderden leerlingen van verschillende basisscholen …