Afgelopen 12 februari vond de eerste FEC* Inspiratiedag beroepsonderwijs plaats bij Seats 2 Meet.
In het ochtenddeel gingen alumni van de instructeursopleiding en van de opleiding Didactisch Bekwaam voor het MBO door middel van intervisie met elkaar verder waar de opleiding gestopt was.
Na een overheerlijke lunch werd het middagprogramma afgetrapt met een keynote van Drs. Hans Klerks. Na zijn studie (Westerse Sociologie en Communicatiewetenschap) werkte hij als zelfstandig onderzoeker op het gebied van gebruiks/waarderings- en imago-onderzoek. Min of meer per toeval belandde hij in deze tijd in de TV-wereld en werkte hij vervolgens jarenlang als freelancer voor John de Mol Producties. Als tekstschrijver en/of creator was hij betrokken bij tal van entertainmentprogramma’s voor een breed scala van omroepen. Voor de vakgroep Comedy was hij jurylid bij de verkiezing van Het Gouden Beeld. In 2005 besloot hij ‘the best of both worlds’ nl entertainment en communicatiewetenschap te combineren in Enterbrainment. Een communicatie-concept dat met entertainment als middel gericht is op het realiseren van gewenste veranderingen op brains-niveau Knowlegde, Attitude, Behaviour (de zgn KAB-stok). Vanuit het Enterbrainment-format werden campagnes zoals Denken&Doen (jeugdobesitas) , Rolling Between Hell and Heaven (drank-en drugspreventie scholieren mmv gebruikersband The Stoneds), Dierbaarooord (culturele identiteit iov Provincie Limburg) ontwikkeld en gerealiseerd. Momenteel houdt Hans Klerks zich bezig met onderwijstransfertrajecten en ontwikkeling van persoonlijkheidsgebaseerde testen voor kwalificerende intake van leerlingen/studenten ten behoeve van een sfeer-en leerbevorderende samenstelling van groepen/klassen en als instrumentarium voor mentoraatgericht werken. In zijn keynote ging Hans Klerks vooral in op de transfer vanuit entertainen richting leren.
Na deze Keynote konden de deelnemers in een tweetal inspiratiesessies kennisnemen van nieuwe ontwikkelingen en trends binnen het beroepsonderwijs. Zo waren er workshops over assessment for learning, de onderzoekende leraar, de specifieke eisen aan het docentschap binnen niveau 1 en 2 en synchroon coachen.
Bij de afsluitende borrel werd nog teruggekeken op de dag en kwam al meerdere malen de wens voor een vervolg aan de orde. De positieve reacties gedurende de inspiratiedag en naar afloop daarvan, hebben ons doen besluiten om volgend jaar een vervolg te geven aan deze Inspiratiedag.