Fontys Educatief Centrum Technology & Innovation (FECT) heeft het Keurmerk voor Kwaliteit voor het toepassingsgebied Professionalisering docenten voor Basis, Medior en Senior Kwalificatie Onderwijs ontvangen. Hiermee neemt FECT een voortrekkerspositie in wat betreft de normering van persoonscertificering en professionalisering van docenten. Het keurmerk is afgegeven op basis van een door Hobéon uitgevoerde kwaliteitsanalyse. Het keurmerk is toegekend voor een periode van drie jaar.
Fontys Educatief Centrum is onderdeel van Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek. Het is een jonge organisatie die zich bezighoudt met professionalisering van docenten voor het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven. ‘De docenten worden gezien als een cruciale schakel tussen de leeromgeving en de student,’ zegt beleidsadviseur Kees-Jan van Dorp. ‘Om de ‘ideale’ eigenschappen van docenten verder te ontwikkelen biedt FECT diverse scholingsmogelijkheden aan voor docenten binnen het techniekdomein. Daarvoor zijn trainingstrajecten ontwikkeld op verschillende niveaus, waarmee docenten zich verder kunnen bekwamen in hun docentschap. Hierbij wordt ingespeeld op de kwaliteitsagenda die Fontys hanteert.’
Drie trainingstrajecten
‘Bij ons is de deskundigheidsbevordering op de eerste plaats gericht op de didactische aantekeningen waarin je de brede principes krijgt aangereikt’, legt Kees-Jan van Dorp uit. ‘Maar de professionalisering gaat natuurlijk verder. In de kwaliteitsagenda van Fontys wordt 80 uur vrijgemaakt voor professionalisering van de docent. Dus de docenten die het basisniveau hebben afgerond, kunnen bij FECT verdere invulling zoeken om zich te bekwamen op een hoger niveau. FECT heeft drie trainingstrajecten ingesteld om docenten te professionaliseren. Op de eerste plaats het al genoemde BKO (Basis Kwalificatie Onderwijs), dat als doelstelling heeft om de beginnende docent te kwalificeren voor elementaire didactische vaardigheden. Dit traject is ook bedoeld voor zittende docenten zonder lesbevoegdheid. Het professionaliseringstraject MKO (Medior Kwalificatie Onderwijs) gaat dieper in op didactiek , toetsing, mediawijsheid en onderzoeksvaardigheden. Docenten leren hier om de opgedane kennis en vaardigheden breder toe te passen dan vanuit het perspectief van het eigen vak. Het derde model SKO (Senior Kwalificatie Onderwijs) vormt de niche: de seniorkwalificatie die zich uitsluitend richt op docenten met een bepaald expertisegebied.’
Werkgebied FECT
Het techniekdomein binnen Fontys Educatief Centrum bestaat uit de volgende zes Hogescholen.
- Fontys Hogeschool Automotive,
- Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek,
- Fontys Hogeschool Engineering
- Fontys Hogeschool ICT
- Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek
- Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen
Om de gezamenlijke ambitie te versterken hebben de directeuren zitting in een stuurgroep. Deze stuurgroep heeft onder andere als doelstelling om binnen het techniekdomein de profes sionaliseringstrajecten vorm te geven. Daarbij wordt inhoudelijk aangesloten op Fontys-afspraken die zijn gemaakt. De opleidingstrajecten moeten dus voldoen aan doelen en assessmentcriteria die binnen Fontys worden ontwikkeld. Ze zijn afgestemd op de kaders die beschreven zijn in de Fontys Kwaliteitsagenda.
Borging van kwaliteit
De instituten willen de kwaliteit van het onderwijs geborgd zien. Daarom werden alle professionaliseringstrajecten en assessments van FECT aan een externe accreditatie onderworpen. Ook de persoonscertificering van assessoren maakten hiervan deel uit. Kees-Jan van Dorp: ‘Het betekent dat vorig jaar alle materialen en portfolio’s die tijdens de trajecten door de cursisten zijn ontwikkeld onder de ogen van de accreditatiecommissie Hobéon zijn gelegd. Bij de drie trajecten zijn ook de directies betrokken, de ontwikkelaars, de docenten die deze trajecten uitvoeren en de kwaliteitszorg. Hobéon is een onafhankelijke externe organisatie die zich bezighoudt met de accreditatie van reguliere opleidingen. Het resultaat hiervan was, dat we als eerste landelijk zijn gecertificeerd in de normering van persoonscertificering en professionalisering van docenten rondom BKO, MKO en SKO.’
Blik op de toekomst
‘Het is in de lijn van professionalisering natuurlijk belangrijk dat je de docenten in de ‘leerstand’ houdt’, zegt Kees-Jan van Dorp. Wij willen de vooraanstaande positie die we innemen graag handhaven. Hobéon raadt ons voor de toekomst aan om vooral door te blijven gaan met de verdere ontwikkeling van het professionaliseringsaanbod en de positie van nationale trendsetter verder uit te bouwen. We volgen zoveel mogelijk de landelijke ontwikkeling en bieden bijvoorbeeld nu ook de mogelijkheid voor professionalisering met een afsluitend assessment voor Senior Kwalificatie Examinering (SKE). Omdat we als eerste gecertificeerd zijn, ligt het voor de hand dat we in de toekomst ook elders onze expertise gaan inzetten. Daar krijgen we nu al vragen over.’